פרשת דברים תשפ"ה, ספיישל רזרב 2021, יקב 1848
בגאולה שתהיה בקרוב בעזרת ה', יופיע הקב"ה עם ספר תורה בחיקו, ויכריז: "מי שקיים את הכתוב כאן, יבוא ויקבל את שכרו" (ע"ז ב/ב). הבה נדמיין כיצד ייראה המבחן. כל העם עומד במסדר, שופטים בחזית, 'שלחן ערוך' פתוח לפניהם, מתחילים בסעיף א' ומכריזים: מי שקיים את הנאמר: "יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת בוראו, שיהא הוא מעורר השחר", שיעשה פסיעה אחת קדימה. עכשיו יתחילו בירורים: מה עשה בשעת בוקר מוקדמת, וכן יש לברר על השאר שלא הזדרזו להשכים. לא כל מי שקם מוקדם יקבל V, ומאידך, הרבה יצליחו לשכנע מדוע הם לא קיימו את הסעיף הראשון. כך יעברו אחר כך לסעיף השני, השלישי, וכן הלאה. ברור שיש נקודת זכות לאלה שלא נכשלו כבר בשאלה הראשונה.
מכאן נעבור לנושא שלנו, לציפייה לגאולה. הנביא אומר: "שִׂמְחוּ אֶת יְרוּשָׁלִַם וְגִילוּ בָהּ כָּל אֹהֲבֶיהָ, שִׂישׂוּ אִתָּהּ מָשׂוֹשׂ כָּל הַמִּתְאַבְּלִים עָלֶיהָ" (ישעיהו סו/י). על כך אומרים חז"ל: "כָּל הַמִּתְאַבֵּל עַל יְרוּשָׁלַיִם, זוֹכֶה וְרוֹאֶה בְּשִׂמְחָתָהּ" (תענית ל/ב). גם סינון זה יעבור דרך מבחן דומה. כפי שאומרים חז"ל: שבכניסה לגן עדן שואלים שש שאלות, אחת מהן היא: "הַאִם צִפִּיתָ לִישׁוּעָה?" (שבת לא/א). כלומר, בכניסה לגאולה יהיה מסדר ורעם יכריז בקול: מי שציפה לישועה, פסיעה אחת קדימה.
סביר להניח שאחוזים גבוהים מאוד יפסעו קדימה. מי לא רוצה חיים יותר טובים? עכשיו תבוא שאלה מספר שתיים: "מה עשית בשביל זה?" אבי, שיחיה, מספר שבבחרותו הוא פגש איש שכור כרוני, וכמסיח לפי תומו הוא שאל את המסכן: "אתה מחכה למשיח?" הלה השיב בביטחון: "ודאי! יש לי ארגז וודקה לחלק לעוברים ושבים כשהוא יבוא. אם אני מוציא משם בקבוק, אני מיד קונה שניים חדשים, אחד להחזיר והשני בשבילי." אבי מספר: תחילה בזתי בליבי לַהַמְתָּנָה עלובה כזו, אך אחר כך חשבתי על המסדר של 'פסיעה קדימה' שהוא יעשה, ויהיו לו קבלות שהוא ממתין למשיח. אולי יסבירו לו שם שיש דרכים יותר יעילות וידידותיות להמתין למשיח, אבל לא יחזירו אותו מהפסיעה שהוא עשה.
מכאן לעניינינו ולפסיעה יעילה וידידותית שישנם העושים לקראת משיח. כידוע לנו שבבית המקדש יהיו קרבנות, ונלווה אליהם נסכי יין. ישנם ייננים עם לב חם, שביקבים שלהם שמור יין לנסכים, כדי שהוא לא יגיע למצב של 'פג-תוקף'. כעבור כמה שנים מאכסנים יין חדש, ואת הקודם מוציאים למכירה. ובחלק מהיקבים אפילו מעניקים ליינות הללו שמות מתאימים לייעוד שלהם.
זה מה שעושים בכמה יקבים וגם לנו יש מה לעשות. הגיע אליי פעם אדם אחד וביקש את היין הכי משובח שיש לי במלאי. לא אכפת לו כמה זה עולה. איני מזדרז מיד להביא לו את הכי יקר, אלא מברר תחילה לשם מה הוא זקוק לכזה יין. כי לפעמים יין הוא יקר בגלל שאספנים שומרים אותו, ולא דווקא בגלל טעם מיוחד. הוא אמר לי שיש לו שמחה משפחתית שאחד מגדולי הדור ישתתף בה, על כן הוא מבקש לפאר את שלחן הנשיאות. שמעתי מי הגדול וכיצד תיראה התמונה והצעתי לו יין בהתאם.
אינני יודע כיצד תיראה התמונה, שכולנו בחצר בית המקדש עם קרבן תודה ושלמים. אני גם לא יודע אם זו הדרך הכי יעילה וידידותית להמתין למשיח. אבל אם נעשה עוד כמה פעולות חשובות בנידון, ובמקביל נשמור גם בקבוק אחד שנזכה לפתוח בזמן הגאולה, סביר להניח שנקודת זכות תירשם לנו. אך זאת בתנאי שהפעולה הזו לא תהיה השתקת מצפון, במחשבה: "עשיתי את המוטל עליי". לא נכון! מוטל עלינו להתאבל ולא לקנות יין! אבל כדי שהאבלות לא תהיה נצחית, אנו חייבים להדליק נורת גאולה בקצה מנהרת הגלות החשוכה. שם יעמוד בקבוק יין משובח במלוא תפארתו.
נ.ב. על שבת זו כותב השולחן ערוך: "ומעלה על שולחנו אפילו כסעודת שלמה בעת מלכותו". (א"ח תקנב/י)
ולכן אציע יין משובח ששתיתי שבוע שעבר, ספיישל רזרב 2021 של יקב 1848. יין הדגל של היקב נוצר מבחירה קפדנית מתוך כלל יינות היקב. בכל שלב היינות הטובים ביותר סומנו, ולאחר יישון של שנה, החביות המבטיחות ביותר אוחדו לעוד שנה בחביות, עד לקבלת יין יחיד באיכותו. בכל שנה כמות הבקבוקים והרכב יין זה משתנים, על מנת להבטיח את הרמה הטובה ביותר ואת ההנאה המרבית. תכונותיו הייחודיות של יין זה יאפשרו לו להשתבח שנים.
בלנד של 64% קברנה סוביניון, 16% קברנה פרנק, 12% פטי וורדו ו־8% פטיט סירה, שהיו סה"כ 24 חודשים בחביות עץ אלון קטנות (225 ליטר). יין בסגנון בורדו, צבע אדום אטום, עם אף עשיר שופע בשומת של טבק ושוקולד מריר. בפה היין מאוזן ועגול עם טעמי פירות אדומים, קוקוס וגרגרי יער כהים. גוף היין צפוף ומלטף, עם סיומת אצילה וארוכה במיוחד.
אלכוהול: 14.5% כשרות: רבנות מקומית, בד"צ העדה החרדית ובד"צ בית יוסף המחיר: 270 ₪
לחיים, שבת של נחמה
שרגא – אתר היין הכשר